Hur hittar vi vägarna framåt till att skapa en hållbar organisation och arbetshälsa?

Det är ganska lätt att skapa policys, dokument och trivselregler för hur vi ska agera inom organisationen, vad vi mäts mot och hur insatserna utvärderas.  Det går också ganska lättsamt att komma överens intellektuellt kring att vi inte ska arbeta längre, säga till när saker inte fungerar eller vi ska bli bättre på att fira vinsterna kontinuerligt.

När vi pratar om arbetshälsa lutar vi oss åt begreppet om att en organisations förmåga att hantera tecken på ohälsa, ha kunskap och kompetens att agera på det och även i sin tur bli roobusta vid svängningar på ett sätt som gynnar både verksamhet och anställda, och därmed organisationen som helhet.

Det som inte allt för sällan händer är att; när vi kommer tillbaka till vår arbetsvardag, rutiner och arbetssätt - så minskar energin för arbeta med de målen som finns inom policyn, om den inte stämmer överens med den arbetsvardag som våra anställda arbetar inom.

Om vi kollar på det som organisationer och grupper generellt mår bra av;

• Meningsfullhet och förutsägbarhet
• Medveten kommunikation
• Social gemenskap, delaktighet och socialt stöd
• Goda förutsättningar för utvecklingsmöjligheter och lärande
• System som främjar återhämtning.

Följande inlägg adresserar de olika delarna och hur vi kan arbeta med dem. Det viktiga att ha med sig är att alla delar behövs och att inget fungerar utan den andre.